Friday 21 October 2011

Tazkirah Jumaat - Bersedekahlah !

Pernah satu hari, atuk jumpe kawan lama time study dl..agak lama jgk x jumpe die, ktrg lepak minum dekat Downtown Cafe n borak2..dalam beberapa bulan selepas tu, atuk chatting ngan die dkt fb die dah pergi korea keje kt sana..dapat gaji besar, berjaya dah die..

Aku: Cmne ko bole dapat keje kt sana?
Kawan: Aku apply, and alhamdulillah aku dapat
Aku: Oh, tahniah..masyuk la ko
Kawan: Alhamdulillah tuhan bg aku rezeki, ini la berkat bersedekah :)
Aku: Ape maksud ko?
Kawan: Yela, mgkin nie berkat aku slalu bg duet kt org buta yg dtg kt table makan 2..
Aku: Erk, ermmm okay..aku bukan ape, bukannye xnak bg tp aku x suke sbb ade pengiring tu, drg nie sume sindiket je..
Kawan: Elle sudeyh le..ko nak makan tmpat mahal2 je, pastu ko tinggalkan duet tip kt pelayan tu sometime beringgit2..itu cmne plak?
Aku: Errr....(malu)
Kawan: Yang penting ko ikhlas sebenarnye, x kesahla die sindiket ke ape..aku bile org2 buta tu dtg, aku mesti bg duet kt drg x kire sometime cuma 20sen je aku bg tp tetap aku sedekah..dan aku akan ckp kt org buta tu doakan aku semoga berjaya dan skang, aku rasa ini la hasilnye :)

Hmmmm..hari nie atuk sedar, ape yg member atuk ckp tu betol. Ape la salahnye atuk bg duet kt org buta tu kan, mana la tau die akan doakan kesejahteraan atuk..atuk mengaku atuk slalu tinggalkan duet tip kt pelayan restoran bile atuk makan, tah sape2 yg amek duet atuk tu myanmar ke bangla ke hape..

Dan jgk, bile pergi masjid especially solat jumaat, ape la salahnya derma kt dalam tabung masjid tu atleast seringgit. Biase kte pergi shopping mall even x wat pe2 pon tp masih kene bayar parking, ini kan kte pergi masjid guna tandas, pakai air amek wudhuk, duk dalam masjid tu pakai kipas sume free je?? Seringgit je pon, x luak org kata..tp bile nak bg kt masjid, punye la susah kan?

Renung-renungkan..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...